De 8 problemen

1. Gelijkwaardige opties

Als het goed is, krijg je een logische onderbouwing waarom men voorstelt wat men verzonnen heeft. Maar er zijn altijd meerdere wegen naar Rome. Kom daar maar eens uit als je min of meer gelijkwaardige opties krijgt. Inschatten van de impact, het effect is een kunst en vraagt om van buiten naar binnen te kijken.

2. De meningen blijven verschillen

Veel beslissingen worden als MT, afdeling of groep genomen. Logisch. Als opinies verschillen, hoe hak je dan de knoop door zonder te moeten terugvallen op hiërarchische verhoudingen of de meeste stemmen tellen? Met ook nog het risico dat ‘verliezers’ later tegenwerken? Ik breng partijen bij elkaar.

3. Hoe intern aanpakken

Hoe krijg ik het nu wel werkend? Zonder dat het wéer verzand? Goede vraag! Er zijn altijd meer acties en mensen nodig om het voorstel echt te laten landen en effect te noteren. Het vraagt een plan om ‘de communicatie te communiceren’, of ‘het voorstel voor te stellen’. De juiste overtuiging, haakjes en argumenten zijn dan welkom. Om mensen even stil te zetten en hun onverdeelde aandacht te krijgen.

4. Geen plan of criteria

Natuurlijk ziet het er leuk uit en wordt het enthousiast gepresenteerd. Maar nu even zakelijk graag. Gaan we de doelgroep echt bereiken volgens de afspraken? Is het in lijn met onze huisstijl? Wat is de relatie met de missie? Welke van onze waarden zitten erin? Waar is de briefing? Een leuke vormgeving of grappig idee alleen, is écht onvoldoende. Gun jezelf toets-criteria en synergetische meerwaarde.

5. Zijn wij dit?

Past dit bij ons en onze klanten? Een kernvraag. Je voelt eigenlijk aan dat het plan of voorstel een stap te ver is (of juist niet ver genoeg). Dit klinkt echt anders dan we gewend zijn. En je krijgt mooie intenties, maar geen garanties. Impulsief de knoop doorhakken is niet slim nu. Laat staan ad-hoc beslissen, op smaak, vanwege lonkende blauwe ogen of op macht.

6. Objectieve blik ontbreekt

Objectief naar jezelf kunnen kijken is enorm lastig na verloop van jaren. Hoe je het ook wend of keert, je kijkt door een koker. Dat is volkomen logisch. Vreemde ogen kunnen dan net even een frisse invalshoek geven die de zaak lostrekt.

7. Onderschatting impact

Veel keuzes in dit vak worden nog steeds te makkelijk gemaakt. Wellicht omdat het geen primair proces betreft? Maar het gaat vaak om flinke bedragen en grote belangen. Wat besloten wordt heeft echt grote invloed op de beeldvorming en de mening of houding van

stakeholders buiten (of binnen). Ook die ene simpele lokale advertentie bepaalt hoe men jullie ervaart. Dat wordt vaak onderschat.

8. Geen betrokkenheid

Men doet wel pro forma mee, maar is geestelijk alweer elders. Allemaal en iedereen: druk, druk, druk! Vol goede intenties en tegelijk zonder innerlijke WIL tot aanpassing of verandering. Hoe hou je ze erbij vast en beter nog: hoe overtuig je ze. Want dat is KEY. De meeting wordt geschorst. Volgende week weer verder. Hoe kom je aan geloof, urgentie, hét argument of nuchter inzicht? Jammer dat er even geen omdenker, tegendenker of klankbord beschikbaar is. Het schiet niet op zo. Die knoop moet nu echt doorgehakt.

Nog twijfel?

Mail mij!

06 51 82 50 03
Waddinxveen

peter@venividivisie.nl